Se alle 2019 Award vinderne her og læs jury'ens motivation: |
GRAND PRIX vinderSydbank Pokalen - fra Marken til ParkenRobert/Boisen & Like-minded og SydbankÅrets helt store GRAND PRIX VINDER er Sydbank med ”Fra marken til Parken”, som med en anderledes tilgang har formået at løfte en traditionel sponsor rettighed til et spændende koncept, hvor de forretningsmæssige udfordringer understøttes maksimalt.
Årets vinder viser, at man med et innovativt mindset, anvendelse af ny teknologi og en kontant investering i aktiveringen kan skabe udbredelse af relevant og engagerende content til glæde for både de hard core fans og de bredere målgrupper for Sydbank. Den klare opstilling af målsætninger er fuldt til dørs af en stærk involverende og troværdig tilstedeværelse – fra lokalt til nationalt niveau. At 2,4 mio. danskere har set Sydbank, og endnu flere nu vil anbefale banken er rigtig godt gået. Vi glæder os til at følge partnerskabet i det næste år. Sydbank er som vinder af GRAND PRIX Award’en kvalificeret til den europæiske finale arrangeret af European Sponsorship Association, ESA. SPOT:ON Club ønsker Sydbank et kæmpe tillykke og vi vil stolt følge Danmarks repræsentant i den store europæiske konkurrence. Lad os alle give dem en stor applaus for det spændende partnerskab og aktiveringen af dette. Kategori: SocialGrundfos - Do the wave for goal 6 & 13Grundfos, Agency Spring & International Handball FederationHvis man skal gøre sig håb om at begå sig i Social-kategorien til SPOT:ON Activation Award, er der en række ting, der som minimum skal være opfyldt …
Man skal udvælge en relevant sag og aktivere den autentisk i virksomhedens ageren. Man skal opbygge en aktivering, der promoverer sagen og involverer virksomhedens målgrupper, medarbejdere og yderligere stakeholders. Hvis man så yderligere er stand til … At integrere sagen i en sponsorindsats og aktivering, hvor virksomheden gennem en årrække har gjort en helhjertet og konsistent indsats, så ”begår man sig” ikke bare, så ligger man faktisk ”lunt i svinget”. Og hvis man så endelig på toppen af det … Er i stand til at eksekvere det hele i en konceptuel kontekst, der har potentiale til at rejse til (og dermed blive synlig) ved begivenheder, hvor sponsor/virksomhed ikke (nødvendigvis) selv er direkte involveret (og dermed skabe yderligere opmærksomhed om en global og meget vigtig sag), så er man en sand vinder! Det er mig derfor en stor glæde at udråbe Grundfos og deres aktivitet ”Do the wave for goal 6 and 13”, der på elegant vis skaber yderligere opmærksomhed om FNs klimamål nr. 6 og 13, som årets vinder i Social kategorien ved SPOT:ON Activation Award 2019. Kategori: Live & EventSydbank Pokalen - fra Marken til ParkenRobert/Boisen & Like-minded og SydbankVinderen af årets Live & Event har formået at tilføre en 65 år gammel Event nyt liv og været med til at sikre den øget opmærksomhed hen over året. Med hjælp af ny teknologi har man formået at føre et hæderkronet traditionsbrand ind i 2019 og ikke mindst nå ud til mange flere danskere.
Årets vinder har således tiltrukket 2,4 mio. danskere til deres content, og er nu tilbage i Top 3 i sin branche! Blandt danskere med kendskab til sponsoratet er andelen, der vil anbefale Året Vinder til sit netværk nu 40% højere end hos personer uden kendskab til sponsoratet. Det kalder vi god aktivering! Årets vinder har også accepteret, at investering i aktivering kan være (mindst) lige så vigtig som erhvervelse af en rettighed. Det kalder vi klog aktivering. "Fra Marken til Parken" er et eksempel på, hvordan man, ved at gå hånd i hånd, kan aktivere et sponsorat med stærkt lokal content, der måske ikke er interessant for den store befolkning, men ekstremt interessant ude i alle de små byer. Sydbank Pokalen bruger AI-teknologi til at filme de ’glemte’ 99% af alle fodboldkampe, som ikke sendes på TV. Med en hyper målrettet SoMe-distribuering har indsatsen drysset stjernestøv ud over de små, lokale fodboldhold og samtidig boostet Sydbanks forretning. STORT TILLYKKE til Sydbank, DBU og Robert/Boisen & Like-minded! Kategori: Innovation & eksekveringSydbank Pokalen - fra Marken til ParkenRobert/Boisen & Like-minded og SydbankVindercasen i Innovation & Eksekvering er et elegant eksempel på, hvordan man på autentisk vis – og med udgangspunkt i sin egen kernefortælling – kan tage et nationalt sponsorat og aktivere det hyper lokalt med høj relevans.
Med et fundament bygget på indsigter og behov hos målgruppen, har vinderen eksekveret sympatisk og nyskabende – og er derigennem blevet en aktiv medspiller igennem sit sponsorat. Denne kategori hylder innovative projekter. Og vinderen har netop anvendt ny teknologi. Ovenikøbet en dansk en af slagsen. Teknologien er generøst distribueret, og man har gavmildt delt ud af et værktøj, som i den grad kan både kan udvikle, udbrede og medvirke til at udleve drømme. Man har på én gang skabt værdi i det nære – og samtidig øget volumen fra de få til de mange. Alt dette uden at glemme de forretningsmæssige mål. Og tallene taler for sig selv: Storsind betaler sig. Kategori: Kunst & KulturHuman Hotel RelaunchHelicon Valley & Human HotelÅrets vinder i kategorien Kunst & Kultur har ikke blot brugt kulturen som løftestang til at opnå ambitiøse kommercielle mål.
Årets vinder har også lagt kimen til noget, der rækker langt udover det kulturelle partnerskab. Nemlig kimen til samtale, inspiration og nye relationer. Her er tale om en vindercase, som har givet næring til et community, der går på tværs af køn, kulturer og landegrænser. Dette er lykkedes ved at samle folk omkring kulturfællesskaber, hvor man samtidig har stillet krav og bedt folk om at investere sig selv i projektet. Med stor succes. Ved at sætte kreativitet og interessefællesskabet i centrum, har man formået at engagere og involvere – og så endda med et beskedent budget. Årets vinder har vist, at kulturfællesskab rimer på deleøkonomi. Det har lykkedes med at bygge et aktiveringskoncept, der kan rumme et uendeligt antal kulturelle partnerskaber. Og som derfor synes at måtte have et stort fremtidigt potentiale. Vi i juryen er derfor glade for at kunne tildele Human Hotel titlen som årets vinder i Kunst & Kultur. Kategori: SportSydbank Pokalen - fra Marken til ParkenRobert/Boisen & Like-minded og SydbankVinderen i kategorien Sport, har i aktiveringen af partnerskabet, taget udgangspunkt i de overordnede forretningsudfordringer for virksomheden.
Vinderen har udarbejdet konkrete og tydelige målsætninger – har aktiveret partnerskabet – som efterfølgende fulgt op med effektmålinger der påviser resultater flugtende med målsætningerne. Det strukturelle koncept i partnerskabet får budskabet og kernefortællingen distribueret med nærvær til hele landet - og i øjenhøjde med målgruppen. Partnerskabet er baseret på en traditionel national sponsorrettighed - men vinderen har formået at tilføre nyskabende brug af bl.a. AI teknologi og geo-segmenteret annoncering, som har taget sponsorrettigheden fra broadcasting til narrowcasting - og samtidig sikret høj grad af lokal forankring, engagement og synlighed i målgruppen. Vinderen i SPOT:ON Den Handlende IdéHummel GO45Cathrine Marie Poulsen, Line Winther Sørensen,
|
|