Se alle 2022 Award vinderne her
og læs jury'ens motivation:
GRAND PRIX vinder
Made by Denmark (& hummel)
Hummel - Envision - DBU
Årets helt store GRAND PRIX VINDER er Hummel med ”Made by Denmark (& hummel)”, som med innovativt koncept har formået at skabe en anderledes aktivering og at involvere fans af det danske fodboldlandshold i en overbevisende eksekvering.
Årets vinder har skabt en unik kobling mellem fans og spillerne, og det fantastiske trøjesalg taler for sig selv. Som vinder i 3 kategorier er Hummel og Envision et indlysende valg som vinder af årets GRAND PRIX 2022. Vi glæder os til at følge jeres partnerskab med DBU i de kommende år og håber, at I fortsat kan udvikle jeres samarbejde til glæde for fans, spillere og alle os andre. Hummel er som vinder af GRAND PRIX Awarden kvalificeret til den europæiske finale den 9. marts i London arrangeret af European Sponsorship Association, ESA. Lad os alle give dem en stor applaus for det spændende partnerskab og aktiveringen af dette. |
Kategori: Social
ImpulsPuljen - Sætter strøm til fællesskabet (Velliv)
Velliv - DGI - Majken Henriksen
Foreningslivets positive og forpligtende fællesskaber er noget, som vi er stolte af, og som vi også gerne bryster os af i Danmark.
Den er båret af passionen for en interesse og villigheden til at investere gratis og frivilligt i at bygge fællesskaber. Men modellen er under pres. Mange unge fravælger foreningslivet i teenageårene. Og det er paradoksalt, for det sker samtidig med, at en historisk høj andel af de unge oplever mistrivsel og ensomhed. Derfor er samarbejdet mellem DGI og Velliv vigtigt. DGI har foreningskompetencerne og adgangen til de etablerede idrætsforeninger – Velliv har en interesse og forpligtelse til at ruste de unge til et sundt voksenliv med fokus på trivsel. Samarbejdet tilbyder derfor en ny og forfriskende tilgang til fællesskaber, der sætter de unge forrest og gør de nuværende og fremtidige unge medlemmer til en del af løsningen – inden de falder fra foreningslivet. Det er godt tænkt. Juryen bifalder det gode og meget vigtige initiativ. ImpulsPuljen kan være medvirkende til at finde løsninger på en stor samfundsudfordring. Tilgangen er åben og involverende med de unge og deres interesser i centrum. ImpulsPuljen har i sin korte levetid været i stand til at aktivere mange unge i projektet og dermed skabe nye fællesskaber. Men det er også et projekt, der forpligter, og anbefalingen vil være at allokere endnu flere ressourcer og kompetencer til projektet. Resultaterne har indtil videre oversteget forventningerne, men det er perspektivet i projektet, der skal realiseres. Flere positive og nytænkende fællesskaber hos de unge skal udvikles, og det skal sikres, at kommunikationen om projektet når bredt ud. Traditionelle adgange og kanaler skal fortsat aktiveres i markedsføring og kommunikation, men indsatsen skal i højere grad understøttes af en mere innovativ markedsføringsstrategi, der rammer de unge og deres interesser, der hvor de er. Også de unge som ikke er en del af det etablerede foreningsliv. Juryen glæder sig til at følge den fortsatte udvikling af ImpulsPuljen. |
Kategori: Live & Event
Made by Denmark (& hummel)
Hummel - Envision - DBU
Den innovative ide med at omdanne Parken til et lydstudie og optage 35.000 stemmer som synger nationalsangen og konvertere lyden af fællesskabet til at være en del af Landsholdstrøjens design, synes vi er ekstremt gennemført og godt tænkt.
Kort fortalt, spillerne fik noget af fansene med på banen og fansene fik noget af spillerne med hjem i stuen. Dermed blev trøjen et produkt af fællesskab og sammenhold. Eller som Pierre Emil, så fint formulerer det "Vi er sammen om det og hver en stemme tæller" Hele kampagnen leder op til EM 2020 og tilblivelsen af trøjen bliver dokumenteret af TV 2. Tallene taler for sig selv, købsintentionen steg til indeks 107 efter en periode med faldende overvejelse 5 år i træk og den tidligere salgsrekord blev slået med faktor 2,3. Fællesskabsfølelsen er omdrejningspunktet i denne case og Hummel er lykkedes til UG med at skabe stor opmærksomhed omkring fodboldtrøjen samt styrke deres brand. Virkelig flot eksekveret, og ikke mindst gennemtænkt og derfor mener vi, at Hummel er de værdige vindere i kategorien "Live & Event". |
Kategori: Innovation & Eksekvering
Made by Denmark (& hummel)
Hummel - Envision - DBU
Efter et mørkt og ensomt 2020, var danskerne for alvor klar til at være sammen og stå sammen som nation. Aldrig har det føltes mere rigtigt at stå sammen om vores alle sammens fodboldhelte.
For hvad er de danske fodboldfans uden spillerne på det danske landshold? Og hvad er spillerne uden alle fansene? Parken blev omdannet til et lydstudie med 35.000 vokaler, og seancen blev omdannet til en lydbølge, som blev sat ind i den nye landsholdstrøje. Og på den måde gav Hummels lancering af den nye landsholdstrøje, spillerne noget af fansene med på banen, og fansene fik noget af spillerne med hjem i stuerne. I juryen er vi begejstret for den åbenlyse kobling mellem fans og spillere, som har bygget på de emotionelle og nationale værdier som kampagnen tabber ind i. Storytelling og aktivering af fankulturen smelter i ét og gør den kommercielle kampagne hammer troværdigt. Ikke nok med at det er velfortjent at salget af landsholdstrøjen gik amok, på et niveau hvor Hummel knap nok kunne følge med, så er det i den grad også velfortjent at vi alle byder velkommen til Hummel og Envision, og giver dem en stor hånd for deres særdeles vellykket eksekvering. |
Kategori: Kunst & Kultur
SUSTAINABILITY CHALLENGE 2022 VELUX x Roskilde Festival
VELUX - Roskilde Festival - Geelmynden Kiese - IDA - ITCHY - Happy42
Man kan undre sig over, hvad koblingen mellem Danmarks største festival, Roskilde Festival og Velux mon er... Men efter at vi fik casen fra Velux i vores hænder, så var koblingen åbenlys. Både Velux og Roskilde Festival har begge bæredygtighed højt på deres agenda, og da Velux havde behov for at blive mere attraktiv overfor nyuddannede ingeniører, var Roskilde festival pludselig en oplagt mulighed.
Gennem samarbejdet med Roskilde Festival, har Velux, sammen med deltagende ingeniørstuderende skabt nye bæredygtige boformer og møbler, og Velux har understreget hvorfor de er et meningsfuldt og cool brand at arbejde for. Treenigheden af de ingeniør-studerende, Roskilde Festivalen og Velux kulminerer, og fungerer forbavsende godt og enkelt - Velux bliver på en fin og naturlig måde 'støvet af' og viser at man er et moderne Brand, der har en vigtig rolle i samfundet i at bygge intelligent, kreativt og bæredygtigt. Vi ser et partnerskab med potentiale. Både i forhold til videreudvikling ved Roskilde Festival, men også et koncept der kan aktiveres ud over de danske grænser, og som kan positionere Velux bedre og tiltrække flere udenlandske kræfter. Lad os få Velux på scenen! |
Kategori: Sport
Made by Denmark (& hummel)
Hummel - Envision - DBU
Vi takker for en flot, grundig og seriøs indstilling, som har været en fryd at læse.
Men udover dette, så er vinderen er et lysende eksempel på, hvordan indsigtsarbejde kan føre til en brillant idé. Ikke mange elementer, ikke forceret, kompliceret eller svær at forklare. Men blot én stærk, simpel og eksekverbar idé! Som folk intuitivt afkoder – og røres af. Når man taler sport, taler man også fans, og vinderen demonstrerer, hvordan man med forberedelse og respekt kan forvalte ægte fanfølelse og fællesskab på en autentisk måde, hvor produktet samtidig spiller en central rolle. Man har her formået at få produkt, brand og rettigheder til at gå op i en højere enhed. Den gode idé er kreativt veleksekveret hele vejen rundt. Man har styr på sin funnel og klare forretningsmæssige målsætninger for øje. Samtidig har man formået at udnytte det momentum, der var. Og det betaler sig – for kampagnen overperformer på alle parametre. Men bedst af alt: Vinderen rammer plet ift. at fokusere på netop dét, som sport kan, nemlig at styrke fællesskabet. Og ikke mindst give det en stemme. Denne case gad vi godt selv at have lavet! Stort tillykke til hummel og envision for Made by Denmark. |
Kategori: Gaming & eSport
Partner of Fresh Air and Daylight
VELUX - Astralis
Denne case tager afsæt i en spændende indsigt for gaming og esport, hvor der sættes fokus på indeklimaet. De fleste af os kender sikkert den lukkede dør, det mørke lokale og en fortættet luft når man endelig vover sig til at åbne døren i kælderværelset.
Med Velux mål om at være relevant for alle, og corona tidens bogstavelige indespærring, blev et samarbejde med Astralis indgået, hvor Velux’ kerneværdier ”Daylight and Fresh Air” kunne bredes ud for gamere. Partnerskabet er blevet aktiveret kreativt og med greb som troværdigt kommunikerede betydningen af dagslys og frisk luft i gaming målgruppen. Det kan faktisk gøre en forskel for atleterne og de kan opnå bedre resultater med jævnligt dagslys og frisk luft. På den måde har Velux skabt øget kendskab i en vanskelig tilgængelig målgruppe. Det nye partnerskab har allerede skabt flotte resultater og understøttet Velux globale kommunikation, og vi glæder os til at følge jeres videre udvikling af nye aktiveringer. Lad os give Velux og Astralis en stor hånd for det flotte arbejde. Tillykke. |
Kategori: Research & Indsigt
Gør Danmark elektrisk
Volkswagen - DBU - OMD - Mindjumpers
Data og brugen af brugerdata i sponsorater er en vanskelig disciplin for mange. Med ”Gør Danmark elektrisk” viser Volkswagen at man kan skabe ekstraordinære resultater og ikke mindst mer-salg i en stor fodboldbegivenhed, EURO 2020 som blev afviklet i 2021.
Med de væsentlige ingredienser som
har årets vinder vist vejen for at udnytte brugerdata ikke kun til at skabe kendskab, men i særdeleshed salg og loyalitet. Resultaterne taler for sig selv, og casen danner nu grundlag for Semler Gruppens andre større partnerskaber. Vi håber at denne pris kan motivere andre brands og rettigheder til at arbejde endnu mere med data og indsigter i deres kommercielle partnerskaber. Lad os give Volkwagen og DBU en stor hånd for det flotte arbejde. Tillykkkkkeeee. |
Specialprisen
#ForChris
ForChris - Turf Tank
Somme tider sker det, at vi i juryen sidder med cases som ikke helt passer til de kategorier de er indstillet til. Og enkelte gange sker det, at vi alligevel er så begejstret for en aktivering, at vi alligevel vil hylde et stykke vellykket arbejdet, som har rørt juryen i sjæl, krop og hukommelse. Det var tilfældet med denne case. Sammen med juryen har vi derfor valgt, både at oprettet en ny pris, men også at kåre en vinder af denne pris i aften. Inden vi afslører hvem det er, vil vi først fortælle om den nye pris. Den adskiller sig nemlig i høj grad fra de andre kategorier. Lad mig introducere jer for: Spot:On prisen! For de aktiveringer som ikke har et kommercielt udgangspunkt, men som er drevet af ildsjæle og passioneret mennesker. Den slags aktiveringer som går lige i hjertet, og er "Spot:On" på den gode sags tjeneste.
Juryen genkendte straks den ikoniske case, og hårene begyndte stille at rejse sig mens de læste Kasper og Kims fortælling om deres indsamling til de efterladte af Chris Anker. Med ganske få kræfter er Kasper og Kim det bedste eksempel på en aktivering med hjertet på det rette sted, som fik folk fra nær og fjern til at støtte op om indsamlingen og bidrage til at kendsskabet fra indsamlingen nåede bredder som ingen kunne have forestillet sig. Vi er derfor utrolig stolte af at kunne give den første Spot:On pris til Kasper Birkeholm Munk og Kim Sivert Jensen, for deres fantastiske arbejde for at holde Chris Ankers værdier og historie i live. Giv en stor hånd.... |