Se alle 2023 Award vinderne her
og læs jury'ens motivation:
GRAND PRIX vinder
Škoda BørneTour - cykelglæde i børnehøjde
Škoda - Brandhouse / Subsero - Dansk Cykel Union
Det er med stor begejstring og overbevisning, at jeg præsenterer Škoda BørneTour, som den indlysende vinder af dette års SPOT:ON Activation Grand Prix Award. Denne kampagne er en strålende manifestation af kreativitet, strategisk partnerskab og samfundsmæssig påvirkning, der fortjener at blive fejret og anerkendt for sin ekstraordinære præstation.
Casen har demonstreret enestående resultater og samfunds-mæssig indflydelse. Med over 12.000 engagerede deltagere har kampagnen skabt en betydelig bevægelse mod øget cykelbrug i hverdagen. PR-dækningen alene vidner om kampagnens stærke medieeffekt og påvirkningskraft. Økonomisk har kampagnen også været en succes, med en høj ROI og salg af 63 biler, hvilket afspejler en direkte forbindelse mellem kampagneaktiviteterne og de afledte salgsresultater. På længere sigt kan Škoda BørneTour bygge på dette års succes og udvide brandets rækkevidde. Kampagnens alignment med bæredygtighedstrends og styrkelsen af Škodas brand gennem den nationale aktivering gør den til en værdig vinder af SPOT:ON Activation Grand Prix Award. Skoda, Brandhouse Subsero og Danmarks Cykel Union er som vinder af GRAND PRIX Awarden kvalificeret til den europæiske finale den 7. marts i London arrangeret af European Sponsorship Association, ESA. Vi ønsker Skoda, Brandhouse Subsero og Danmarks Cykel Union et stort tillykke .... |
|
Kategori
Social
OTA Solgryn: Kom godt fra start
OTA Solgryn - Moment CPH - Kids Tour
Vinderen af kategorien ”Social” har med en bred indsigt i brand og målgruppe skabt en veludført case, som rummer en detaljeret beskrivelse af problemstillingen og de ønskede målsætninger, som sponsoratet skal opfylde. Casen er flot eksekveret og med dertil veldokumenterede resultater på både brandkendskab og return of investment.
Med denne case viser vinderen også den solidariske værdi, det er, når flere står sammen. Casen er derfor et skoleeksempel på, at når vi tackler problemerne i fællesskab, så kan vi spille hinanden stærkere, som det har været tilfældet mellem casens interessenter. Som jurymedlem ønsker man at møde cases der overrasker og inspirerer – samt en lille snert af jalousi over at det ikke er en case man selv har udviklet. Vinderen er derfor i vores øjne den retmæssige vinder af kategorien Social i 2023 - og vi glæder os til at følge udviklingen i deres strategi fremadrettet, nu de har fået det som branded selv har markedsført i over 100 år - ”en god begyndelse”. |
Kategori
Live & Event
Škoda BørneTour - cykelglæde i børnehøjde
Škoda - Brandhouse / Subsero - Dansk Cykel Union
Skoda og Brandhouse/Subsero vinder i kategorien ”Live og Events” for en kampagne båret af godt gedigent håndværk.
Indsatsen er gennemtænkt og veleksekveret fra start til slut og matchet mellem målgruppe og aktivitet er tydeligt velvalgt. Kampagnen balancerer fint imellem egne kortsigtede kommercielle interesser, langsigtede brand ambitioner og et større formål om at få børn til at cykle mere. Samtidig skabes en tydelig kobling til - og synergi med - brandets sponsorat af Tour de France. At promovere cyklen kan som Tour de France sponsor virke oplagt. Men som bilmærke er det faktisk et ret modigt valg at promovere ”konkurrenten”. Det har sikkert krævet nogle interne kampe og det vil vi gerne kvittere for. Kort sagt: Godt og solidt arbejde hele vejen rundt, i en sympatisk aktivitet fra et empatisk bilmærke. Stort tillykke til Škoda Danmark, Danmarks Cykel Union & Brandhouse. |
Kategori
Innovation & Eksekvering
Vantinge Homestay - Heartland
Faaborg-Midtfyn Kommune, Heartland Festival og Vantinge
Vinderen af Innovation og Eksekvering har for meget små midler og på troværdig vis demonstreret, at man med en enkel, inkluderende og relevant idé kan løse mange opgaver på én gang.
Her giver 1 + 1 mere end 2, for man har i eksekveringen både været tro mod egne og rettighedshavers målsætninger – og samtidig hjulpet ikke bare én men to forskellige målgrupper. Med et ønske om at skabe mere liv i lokalsamfundet, og med udgangspunkt i Heartands DNA, hvor nysgerrighed på kultur og mennesker er et af de bærende elementer, har man med Vantinge Homestay skabt et koncept, som på alle måder virker så selvfølgeligt, at det kunne have været født ind i festivalen. På samme tid er det nytænkende og ikke set før i Danmark. Casen er et forfriskende eksempel på sammenhængskraft. Vi er tosset med denne form for grøn turisme, hvor man etablerer alternative overnatningsmuligheder, engagerer lokalbefolkningen, giver dem mulighed for at være noget for nogen, og i sidste ende giver tilbage til lokalsamfundet. |
Kategori
Sport
MODET TIL AT TURDE
OB X HUMMEL X Odense Kommune
Vinderen i kategorien Sport har med sin kampagne sørget for at involvere mange partnere og skabe et stærkt fællesskab med kommercielle partnere. Omdrejningspunktet er er ny Pre-Match Shirt og man forener på fornemmeste vis Odense by, Odense Boldklub og fansene i en trøje, der knytter byens historie sammen, med mange henvisninger såsom Den Fynske Lindorm, våbenskjoldet for Fynske Livregiment.
Trøjens motiver, der er lavet af en lokal kunstner og fan, er derfor med til at skabe en samhørighed mellem byens historie, fansene og Odense Boldklub og hovedpersonen i videoen er den unge Odensedreng Aske Adelgaard, der mens han går og cykler gennem byen på sin vej til stadion, fortæller om at komme fra Odense. Vinderen i kategorien Sport Kampagnen er udviklet internt af OB Media og i samarbejde med studerende fra Multimediedesign, hvilket har betydet, at kampagnen ikke har haft et budget. video var den centrale komponent i kampagnen, hvor man for første gang ser Pre-Match Shirt’en. Trøjen er blevet lanceret på Odense Boldklubs SoMe-kanaler på Instagram, Facebook og Twitter samt på klubbens hjemmeside, hvor den er blevet eksponeret til omverdenen og dens mange følgere. Dette afspejlede sig i salget, hvor trøjen hen over første weekend var udsolgt. Trøjen blev nævnt i eksterne medier såsom Go’morgen Danmark og Discoverys program ‘Klubben’. I juryen mener vi, at den gode målgruppeindsigt og den anderledes og meget involverende eksekvering kan og bør inspirere os alle. Det er med store glæde, at vi kan præsentere årets vinder i kategorien Sport – Odense Boldklub. Stort tillykke med at komme fra at være de ”grå mus” til at blive ”The crazy Vikings. |
Kategori
Gaming & eSport
Job i Transport
Gamebox Festival - MCH
Vinderen i kategorien Gaming og e-sport er et fantastisk eksempel på, hvordan man som virksomhed eller branche kan komme i dialog med sin målgruppe ved at tænke kreativt – og finde de rette samarbejdspartnere.
Som det er tilfældet i mange brancher, sukker de i transportbranchen også efter arbejdskraft. Derfor har man iværksat kampagnen Job i Transport, der skal forbedre godstransportbranchens image og tiltrække flere unge mellem 13 og 25 år - og hvor kommer man bedst i kontakt med dem? Det gør man selvfølgelig på Danmarks største gaming event – Gamebox Festival. Sammen med Sørby Esport, der blandt andet tager sig af unge, der er faret vild i livet og har brug for at genfinde lysten til at arbejde eller uddanne sig, skabte man på Gamebox Festival et stort aktiveringsområde, der passede lige ned i målgruppens ønsker og behov. I en fysisk setting med lastbiler som blikfang kunne de unge prøve kræfter med et trucksimulatorspil, hvor de hyggede sig med at køre lastbil på computeren med en stor lastbil lige ved siden af sig. Kommunikationen foregik selvfølgelig i de kanaler, der rammer lige i målgruppen - instagram og TikTok. I juryen mener vi, at den gode målgruppeindsigt og den kreative eksekvering er noget, vi alle kan lære af og at denne case derfor bør blive belønnet. Det er med store glæde, at vi kan præsentere årets vinder i kategorien Gaming og e-sport. Stort tillykke til Job i Transport og Gamebox Festival. |
Kategori
Research & Indsigt
Jordan x Smukfest: God mundpleje
Orkla Care Danmark – Jordan - Moment CPH - Smukfest
Indledningsvist vil juryen gerne opfordre til flere indsendelser i denne kategori næste år. Høj performance hænger ofte sammen med anvendelse af relevante indsigter i kampagneudviklingen – og vi er sikre på, at disse cases findes derude.
Jordan har netop brugt alarmerende indsigter om danskernes mundhygiejne, som i sidste ende kan have alvorlige konsekvenser for både den enkelte og samfundet, til at sætte fokus på god mundpleje. Og dette på en munter og opmærksomhedsskabende måde i en alternativ kontekst. Og så alligevel… For hvem har ikke godt af en professionel tandbørstning efter nogle dage på SMUK? Jordan har med relevante aktiviteter, fagpersonale og influencere øget bevidstheden om sunde mundplejerutiner og samtidig indsamlet ny viden i deres dialog med publikum. Vi glæder os til at se, hvordan Jordan forvalter indsigterne fra dette års Smukfest til at udvikle flere kreative og forebyggende aktiviteter næste år. |
Specialprisen
Børnenes Bil – Jyske Bank, Sportscar Event og Børnecancerfonden
Formålet med specialprisen er at hylde cases som ikke nødvendigvis er de bedst eksekverede eller dem med mest målbare resultater i deres kategori, men som (ligesom sidste års vinder) kan noget andet.
Vinderen af special prisen har skabt en aktivitet, der formår at røre mennesker i en grad, som minder os om at den gode tanke, det personlige element og det rene hjerte er en større interaktion end det åbenlyse målbare og kommercielle formål. Partnere har ved fælles hjælp givet specielt udfordrede børn en helt unik oplevelse i en svær tid. En oplevelse skabt i øjenhøjde og formet helt på børnenes præmisser. En oplevelse der kunne deles med familien, hvor der kunne grines og leges - en kærkommen pause fra det at være et kræftsygt barn på et hospital. Aktiviteten rummer også en kunde vendt event, hvor der samles ind til flere gode oplevelser for børnene og for sagen. Vi hylder initiativet for at favne det sårbare menneske og den gode sag og for at gøre det på en rigtig fin måde. Dette er et billede på, hvad partnerskaber også kan! Vinderen af årets special pris går til "Børnenes Bil – Jyske Bank, Sportscar Event og Børnecancerfonden" |